Gotta love millennials

De nieuwe generatie medewerkers. Hoe behoud je ze?

In de afgelopen weken sprak ik meerdere ondernemers uit verschillende branches en van sommige verhalen werd ik even stil. Totaal onder de indruk van hoe werknemers en werkgevers met elkaar omgaan. Ik hoorde verhalen waar ik erg enthousiast van werd, maar ook verhalen over hoe lastig het kan zijn om als ondernemer de ‘jongere’ generatie medewerkers langer aan het bedrijf te binden. De verwachtingen van werk en de invulling daarvan zijn in de loop der jaren veranderd. En daar als ondernemer op inspelen is niet altijd makkelijk.

 

Ondernemers zien dat de manier van communiceren en omgangsregels zijn veranderd (een sollicitant komt niet opdagen op een gesprek of mailt een kwartier van tevoren dat hij niet komt). Ook kijken hun medewerkers anders naar werk. Ze willen zelf werktijden bepalen (van half 9 tot 5 is passé), langere tijd vrij kunnen nemen voor een sabbatical en ze willen snel veranderingen in werk, waardoor ze na 2 jaar weer vertrokken zijn.

 

Er zijn ondernemers die dat met lede ogen aanzien. Licht geïrriteerd over deze verwende generatie. Of ondernemers die de eigen verwachtingen aanpasten en er vanuit gaan dat langer bij een bedrijf blijven werken verleden tijd is geworden. Ik sprak ook ondernemers die proberen in te spelen op de wensen van de millennials (ook wel generatie Y genoemd). Wat willen ze? Hoe bied ik dat aan?

ManpowerGroup deed in 2016 onderzoek naar de kijk van millennials op werk en brachten dat naar buiten in hun rapport ‘De carrières van millennials: een visie op 2020’.

 

Inmiddels ís het 2020 en is de generatie Y samen met de generatie daarna (generatie Z) wereldwijd de grootste groep werknemers. De groep die uiteindelijk het gat op moet vangen van de groep uitstromende werknemers. Hoe je het ook went of keert, you gotta love millennials.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.