Het is een hoofdbreker voor veel ondernemers. Hoe trek ik de jonge generatie aan?
Het antwoord daarop is eigenlijk vrij vlot te geven.
Hoe trek ik millennials aan?
Simpel. Zorg dat je de 'WHY' van jouw bedrijf helder hebt. Simon Sinek legde dit eerder al eens uit en zijn uitleg werd vooral gebruikt in de communicatie naar de klant. Het principe is ook toe te passen op de jonge generatie werknemers.
Mensen maken namelijk keuzes op basis van emoties. Hoewel we vaak denken dat we heel rationeel besluiten, ons brein zit zo NIET in elkaar.
Zorg dus dat je in je communicatie naar je (potentiële) werknemers (maar ook je klant) heel helder hebt wat de bestaansreden van je bedrijf is. Waaróm het is opgericht. Wat de bedoeling is. En geef die bedoeling betekenis en lading. Veel jonge mensen willen graag iets bijdragen en herkennen zich in dat wat jouw bedrijf bijdraagt. De emotie die zij ervaren bij de bedoeling van jouw bedrijf maakt dat ze voor jou(w bedrijf) kiezen.
"millennials kiezen hun werkgever op basis van emotie, spreek die emotie dus aan"
LET OP: ga nu niet bedenken en invullen wat de jonge generatie dan graag van jou wil horen. Het is jóuw bedrijf en daarmee jóuw boodschap. Houd het bij jezelf/ je bedrijf. Daarmee trek je meteen de mensen aan die zich daarin kunnen vinden. En haken degenen die dat niks vinden af. Zo scheidt je tevens het kaf van het koren. Met een heldere 'why' heb je jonge werknemers aangetrokken die dezelfde drijfveren hebben als jij/jouw bedrijf.
De bedoeling van jouw bedrijf helder krijgen en communiceren is meestal makkelijker gezegd dan gedaan. En wellicht houdt dat je tegen om ermee aan de slag te gaan. Uit onderzoek van o.a. McKinsey en KPMG blijkt dat bedrijven met een sterk en duidelijk bestaansrecht (of purpose) daadwerkelijk succesvoller zijn. Het is dus om meerdere redenen wél de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan.
"bedrijven die het bestaansrecht van hun bedrijf sterk neerzetten, zijn succesvoller"
De 'WHY' en de jonge generatie:
Met name de jonge generatie is gevoelig voor een emotioneel geladen boodschap. Ten opzichte van de oudere generaties zijn zij veel intuïtiever ingesteld en dus eerder geneigd om zich aan te sluiten bij de bedoeling van jouw bedrijf. Belangrijk voorwaardes zijn dat de bedoeling:
- oprecht is (streef je enkel voor de bühne een nobel doel na? dan zijn de jonge professionals ook weer snel vertrokken)
- een bijdrage levert aan de maatschappij
- consistent is (een steeds wisselende bedoeling wekt weinig vertrouwen op)
- helder is
De ' WHY" en klanten
Zoals eerder gezegd geldt dat een heldere en duidelijk boodschap ook (potentiële) klanten aantrekt. Ook zij haken aan wanneer zij zich kunnen vinden in jóuw boodschap.
Voorbeeld:
Een chocoladebedrijf heeft als bestaansrecht om ervoor te zorgen dat het maken van chocolade slavenvrij is. Ze houden hieraan vast en communiceren dit heel helder naar klant én medewerkers. Met als gevolg dat ze nu in iedere supermarkt verkrijgbaar zijn en iedereen ze wel kent.
Maar het kan ook kleiner:
Een kapper wil ervoor zorgen dat iedere vrouw als een filmster hun salon uitstapt en dat gevoel nog dagenlang behoudt.
Wat je bestaansrecht ook is, maak het helder, draag het uit en je zult merken dat de juiste (jonge) werknemers en klanten aansluiten.
Hulp nodig? Laat het me weten via info@renskegroenen.nl
Ik ben Renske Groenen. Met mijn bedrijf Generatiewijsheid support ik ondernemers om de jonge generatie werknemers langer aan hun bedrijf te verbinden. Daarbij leer ik ondernemers gebruik te maken van een heel effectieve manier om gedrag van anderen te beïnvloeden: je eigen gedrag veranderen.
Lees meer over
Reactie plaatsen
Reacties