Op afstand werken & verbinding houden met jonge werknemers

Gepubliceerd op 23 april 2020 om 14:14

Op afstand werken en toch verbinding houden met de jonge generatie? De mogelijkheden zijn eindeloos!

 

Geen small talk

Het geldt voor alle generaties dat de 'small talk' onderling nu wegvalt. De gesprekken in de gang, bij de koffiepauze of na een vergadering zorgen voor verbinding. Mensen weten hoe het met de ander gaat en kunnen dingen met elkaar delen. Dit moet je nu dus bewust opzoeken en faciliteren als ondernemer. Daar gaat meer tijd in zitten. 
Bij deze een tip om die verbinding met jonge werknemers op te zoeken zonder er zélf veel tijd aan kwijt te zijn.

 

Hoe dan wel?
Veel jonge mensen gebruiken Tik Tok, een app waar je korte filmpjes mee kunt maken en deelt met anderen. Deze app staat vol met challenges (uitdagingen) en die zijn ontzettend populair. Zoals de 'whipped cream challenge', waarbij mensen anderen uitdagen om slagroom vanaf hun onderarm op te werpen en vervolgens op te vangen met hun mond. Er komen zelfs filmpjes voorbij van hele families die tijdens kerst de uitdaging aangaan. In onderstaand filmpje wordt de challenge uitgevoerd door een deel van het team 'thefeedfeed'. 

 

The Feedfeed on TikTok

The Feedfeed(@thefeedfeed) has created a short video on TikTok with music original sound. Whipped Cream Challenge! Fail?!? 😂 #whippedcreamchallenge #whippedcream #food #foodcomedy #comedy #megamouth #feedfeed #vibecheck #satisfying #eats

Mensen, en zeker jonge mensen, vinden het leuk om uitgedaagd te worden. Dat kun je dus als ondernemer gebruiken. Organiseer challenges om in verbinding te blijven met elkaar. Op dezelfde manier als Tik Tok dat doet. Of op Tik Tok zelf. Je kunt aansluiten bij bestaande challenges, maar ook (werkgerelateerde) challenges bedenken.  Het gaat er vooral om dat de creativiteit en het groepsgevoel versterkt wordt. 

 

Stappenplan

  1. Besteed het uit. Vraag een creatieve werknemer binnen jouw bedrijf om dit op te zetten. Het kan via Tik Tok, maar je kunt ook iedere week een challenge laten bedenken en met elkaar delen via whatsapp of live delen door te beeldbellen.
  2. Wat er ook bedacht wordt en hoe belachelijk je het ook vindt: doe mee met de challenges! Jij bent als ondernemer ook onderdeel van het team en je wilde toch graag de verbinding met jonge werknemers behouden? Zet je gêne en drukke agenda even opzij. Het kost je 5 minuten en levert zoveel op.

 

"Besteed het bedenken en opzetten uit aan een werknemer,

maar doe wel mee met de challenges."

 

Voorbeeld:

De 'whipped cream challenge' hierboven is al super om te gebruiken, bijvoorbeeld op de vrijdagmiddag als afsluiting van de week.

Wil je nog een idee om een beeld te hebben van wat ik bedoel? Daag elkaar uit om op werkdagen twee keer 60 seconden lang te bewegen. Iedereen kan zelf invullen hoe hij dat wil doen. Het moet worden opgenomen en op jullie whatsappgroep geplaatst worden als bewijs. 

De ene collega zal hinkelen, de ander touwtje springen of dansen.

Of:

In plaats van een filmpje opnemen kun je ook een beeldverbinding leggen op twee vaste tijdstippen op een dag. Bijvoorbeeld 10.00 uur en 15.00 uur, waarop werknemers op een originele manier in beweging moeten zijn.

Of:

Wanneer veel werknemers de app Tik Tok al hebben, kun je ook op dat platform elkaar uitdagen. Zet het een stap verder en daag ook je klanten en leveranciers uit. 

Genoeg mogelijkheden. Kies wat voor jullie werkt en haalbaar is.

"Gezamenlijke uitdaging, plezier en beweging tijdens thuiswerken.

Dat zorgt voor verbinding bij alle generaties." 


Voordelen:

  • Een gezamenlijk doel creëert verbinding met de groep waarmee je het uitvoert.
  • De creativiteit van werknemers wordt vergroot.
  • De jonge generatie wil graag uitgedaagd worden en dat doe je nu op een manier die hen aanspreekt. Bij voorkeur op het platform waar ze al een positieve band mee hebben (Tik Tok).
  • Wanneer je (een compilatie van) de filmpjes op Tik Tok zet, geef je een kijkje in je bedrijf. Dat zorgt ervoor dat klanten zich eerder tot je bedrijf aangetrokken zullen voelen, maar ook potentiele nieuwe (jonge) werknemers. Het is fantastische marketing. Hoe dat werkt? Milan Lagerwerf legt het in het filmpje hieronder uit:

 

Laatste voordeel:

  • Veel challenges dagen uit om te bewegen. Ideaal dus voor mensen met een zitberoep. Bewegen zorgt voor ontspanning van het brein waardoor je je beter kunt concentreren wanneer je na de challenge weer aan het werk gaat. 

 

Tip 1: maak een aparte whatsappgroep aan voor de filmpjes, zodat zakelijke onderwerpen en ontspanning gescheiden blijven

Tip 2: zorg dat het een eenvoudige challenge is die maximaal 15 minuten in beslag neemt per persoon. Een uitdaging om een ingewikkelde dans na te doen waarop uren geoefend moet worden, is niet zo handig. 

Tip 3: accepteer wanneer werknemers bezwaar hebben om op het platform Tik Tok mee te doen. Mensen hebben recht op privacy. Vind je het idee zó goed en wil je toch Tik Tok gebruiken met een aantal enthousiaste werknemers? Gebruik het dan op een andere manier -bijvoorbeeld in je marketingstrategie-, het krijgt dan een ander doel. Bovenstaande ideeën zijn bedoeld om onderlinge verbinding en verbinding met jou te creëren. Dat kan alleen wanneer iedereen mee kan doen.

 

Zou jij meedoen aan een challenge? Laat het me weten in de reacties:

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.